استودیو دوتن
لاله و اردوان عزیز زوج دوست داشتنی، فعال و خستگی ناپذیری هستند که بزرگترین ویژگی آنها صمیمیت و پشتکار و نظم در کار است. آنها به خوبی توانسته اند با استفاده از پیشینه هنری و حرفه ای خود در کسب و کارشان به موفقیت برسند.
– کمی درباره خودتان به ما بگویید، اهل کجا هستید و اکنون کجا زندگی می کنید؟
من لاله هستم و به همراه همسرم اردوان استودیو دوتن رو راه اندازی کردیم. هر دو اصالتا خوزستانی هستیم ولی سالهاست ساکن تهران هستیم. من فارغالتحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه تهرانم و اردوان فارغالتحصیل کارشناسی شهرسازی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری از دانشگاه علامه طباطبایی است.
– می توانید کمی درباره سابقه و تمرین هنری خود بگویید؟
علاوه بر رشتهی تحصیلی دانشگاه در هنرستان گرافیک خواندم و ارتباط اصلی ام با هنر و رنگ از سالهای نوجوانی شروع شد و قبل از راهاندازی استودیو دوتن هم حدود هفت سال به عنوان طراح گرافیک مشغول به کار بودم.
-آیا همیشه می دانستید که می خواهید هنرمند شوید؟ چگونه کار خود را شروع کردید؟
اینطور نبوده که از کودکی دقیقا بدانم میخواهم چه کاره شوم، ولی از ۱۵-۱۶ سالگی میدانستم که دوست دارم در زمینهي هنر فعالیت کنم و از این طریق کسب درآمد کنم. بعد از ورود به دانشگاه، کمکم شروع به کار حرفهای هم کردم و تقریبا از همان دوران دانشجویی متوجه شدم که ترجیح میدهم فقط در زمینهی طراحی دیجیتال فعالیت نکنم و از دانش و تجربهای که از این رشته به دست می آورم در یک کار بین رشتهای استفاده کنم. تا دو سال بعد از تمام شدن مقطع کارشناسی ارشد همچنان به صورت تمام وقت به عنوان طراح گرافیک مشغول به کار بودم تا اینکه در تابستان ۹۸ از آخرین محل کارم اخراج شدم. این اتفاق فرصت این را فراهم کرد تا با همفکری و همراهی اردوان به فکر راهاندازی کسب و کار شخصی خودمان بیفتیم.
– در سالهای اخیر کار شما چگونه تکامل یافته است؟
ما در شروع کارمان در استودیو دوتن فقط محصولات پارچهای با چاپ دستی تولید میکردیم، ولی رفته رفته سفارش ساخت مهرهای دستساز، آموزش مجازی و حضوری و فروش لوازم و ابزارهای تخصصی چاپ هم به کارمان اضافه شد. تا جایی که این روزها به عنوان یکی از درگاههای اصلی برای آشنایی با چاپ دستی روی پارچه شناخته میشویم.
– آیا رنگ یا پالت مورد علاقه ای دارید؟ اگر چنین است ، پالت شما شامل چه مواردی است و چرا این رنگ ها مهم هستند؟
بله، هر دوی ما به رنگهایی که اشباع بالایی دارند و حجم رنگهای اصلی سهم بیشتری در ترکیبشان دارد و از این نظر غنی هستند، بیشتر علاقه داریم. و معمولا ترکیب رنگهایی که در کارمان استفاده میکنیم پررنگ و پرانرژی هستند. به طور خاص به طیفهای مختلف رنگ سبز هم علاقه ویژهای داریم.
– بهترین توصیه ای که هنرمند دیگری به شما داده است چیست؟
هنرمند خاصی در ذهنمان نیست ولی به طور کلی از کودکی شنیدیم که برای رسیدن به هر چیزی باید تلاش کرد و پشتکار داشت و هیچ موفقیتی به سادگی و یک شبه به دست نمی آید.
– فکر می کنید بزرگترین چالشی که امروز هنرمندان نقاشی و چاپ پارچه با آن روبرو هستند چیست؟
بخشی از فعالان این حوزه به خاطر آشنایی کم با اهمیت طراحی و عدم آگاهی نسبت به موضوع کپیرایت، به تکرار مستقیم یا غیرمستقیم طرح و محصولات دیگران روی می آورند. این رویکرد باعث میشود خلاقیت افراد به مرور کمرنگ و خاموش شده و در نتیجه کارهای نو و ارزشمند کمتری را شاهد باشیم.
– چگونه کار جدیدی را شروع می کنید؟ تصمیمات از قبل طراحی شده هستند؟ یا به صورت الهامات درونی و غریزی است؟
معمولا با برنامهریزی قبلی یک محصول یا طرح جدید را به مجموعه محصولاتمان اضافه میکنیم و قبل از نهایی شدنش، چند مرحله تست چاپ یا دوخت برایش انجام میدیم. هرچند در فرآیند طراحی، علایق و الهامات روزانه نقش کمی ندارند و در طول زمان در جایی ثبت میشنوند تا در بازههای طراحی به آنها رجوع کنیم.
– آتلیه شما در کجا واقع شده است و یک روز معمولی در آتلیه شما چگونه آغاز می شود؟
ما در یک خانه قدیمی حوالی بلوار کشاورز دو تا اتاق اجاره کردیم و به کارگاه تبدیلش کردیم. معمولا روزمان با رسیدگی و آب دادن به گلدانها شروع میشود و بعد از آن هر کداممان بسته به اینکه برنامه آن روز چیست، مشغول به چاپ، ساخت مهرها، خیاطی و یا بستهبندی سفارشها میشویم.
– آیا اولین ماده هنری را که برای خودتان خریداری کرده اید یا هدیه گرفته اید به یاد دارید؟ چه بود و هنوز هم از آن استفاده می کنید؟
اولین خرید لوازم هنری برای هنرستان بود، که از بازار تهران برای درس مبانی هنرهای تجسمی راپید روترینگ و شابلونهای اشکال هندسی خریدم و هنوز هم گاه به گاه ازشون استفاده میکنم.
– به نظر شما نقاشی و چاپ پارچه به عنوان یک رسانه media هیجان انگیز است؟
ما فکر میکنیم هر نوع کار دستی که با علاقه انجام شود و صرفا جنبه فروش در آن مطرح نباشد، دلنشین و جذاب است. نقاشی و چاپ پارچه هم چون با رنگ سروکار دارند و صفر تا صد خلق یک محصول/اثر رو شامل میشوند، فعالیت انرژیبخش و همزمان آرامشبخشی هستند.
– از چه زمانی با محصولات ماری ورک آشنا شدید و از آنها استفاده کردید؟ چطور با محصولات آشنا شدید؟
اولین بار پاییز سال ۹۸ و از طریق معرفی همکارانمان در حوزه چاپ دستی با رنگ ماری ورک آشنا شدیم.
– آیا تا کنون از رنگهای پارچه برندهای دیگر نیز استفاده کردهاید؟ اگر بله، به نظر شما مزیت رنگهای ماری ورک نسبت به سایر برندها چیست؟
ما یکی دو ماه اول کارمان برندهای مختلف خارجی و داخلی رنگ پارچه را امتحان کردیم تا نهایتا بتوانیم تصمیم بگیریم از کدام یک برای تولید محصولاتمان استفاده کنیم. بعد از انجام تستهای متنوع چاپ و رنگگذاری و سنجش مقاومت در مقابل شست و شو، رنگ ماریورک را انتخاب کردیم؛ چون علاوه بر اینکه ثبات و ماندگاری به مراتب بهتری نسبت به سایر برندها دارد، به خاطر غلظت بالای آن فرآیند انتقال رنگ به مهر راحتتر انجام شده و در نتیجه چاپ پررنگ و مطلوبتری به دست می آید.
– در آثارتان از کدام تکنیک نقاشی و چاپ پارچه استفاده میکنید؟
چاپ روی پارچه با مهرهای دستساز لینولئوم.
– آیا هیچ “هک استودیویی”(میانبرهایی برای رسیدن به نتیجه ،ترفندی که مخصوص خودتان باشد) دارید که بخواهید به اشتراک بگذارید؟
به طور خاص در مورد فرایند چاپ پارچه، مهمترین نکتهای که به آن رسیدیم دقت به تک تک جزئیات و متغیرهای مختلف و تاثیرگذار در رسیدن به چاپ مطلوب است. در واقع رسیدن به چاپ دلخواه یک نسخه و دستورالعمل واحد و مطلق ندارد و جنس پارچه و شکل مهر (از نظر خطی یا سطحی بودن و از نظر بزرگ یا کوچک بودن) کاملا در نتیجه چاپ موثر هستند و بسته به شرایط، باید در نحوه و میزان رنگگذاری و مقدار فشار و پرس کردن مهر تغییراتی ایجاد کرد.
– آیا شما توصیه هایی برای هنرمندان تازه کار دارید؟
مهمترین توصیهای که میتوانیم داشته باشیم، صبور بودن و داشتن استمرار در تولید محصول و محتوای با کیفیت و همچنین توجه به تعامل خوب با مخاطب/مشتری است. علاوه بر آن پیشنهادمان این است که بتوانند به تدریج سبک و سیاق خودشان را پیدا کنند و از ابتدای کار تلاش کنند چیزی را از خودشان خلق کنند، حتی اگر بالاترین کیفیت را نداشته باشد، چرا که به مراتب ارزش بیشتری از شروع با کپی کردن از کارهای موفق دیگران دارد و باعث میشود در بلند مدت کسب و کار حرفهای و ماندگارتری داشته باشند.
– آیا پروژه های فعلی یا آینده ای دارید که بخواهید با ما در میان بگذارید؟
از اهداف و برنامههای مهم ما در استودیو دوتن این بوده که بتوانیم با ارائه آموزشهای متنوع و تأمین ابزارهای باکیفیت در زمینه ساخت مهر و چاپ دستی، روز به روز افراد بیشتری را با این حوزه از هنر آشنا کنیم و کمک کنیم عده بیشتری مثل خودمان از این طریق کسب درآمد کنند. در آینده هم تلاش میکنیم که تصمیمات و اقداماتمان در راستای توسعه همین هدف باشد.